Nog voor er sprake is van een ontwerp van het boek moet er een foto-selectie gemaakt worden. Nu is het selecteren van de foto’s een continue proces, in de totaal vier jaar dat gefotografeerd is hebben ontwerper en fotograaf regelmatig selecties gemaakt. Zulke tussentijdse selecties waren ook noodzakelijk voor de ontwikkeling van het project.
Nadat het fotograferen afgerond was, restte er een ‘longlist’ van ongeveer 130 foto’s en werd het tijd voor de fotoredactie. De eerste stap bij deze eindredactie was het besluit om een boek met uitsluitend zwart-wit foto’s te gaan maken, deze keus deed recht aan de geschiedenis van het project. Een sterke zwart-wit selectie, met één spreekwoordelijke uitzondering*).
De volgende fase was het elimineren doublures, dat wil zeggen dat als een bepaald type zeegezicht of bijvoorbeeld type weer vaker dan een keer vertegenwoordigd was, de meest tot de verbeelding sprekende gekozen is. Kill your darlings was onvermijdelijk om tot een shortlist van tussen de 60 en 70 panorama’s te komen.
*) in de laatste fase van het project zijn zo nu en dan ook panorama’s in kleur gemaakt; een van deze foto’s is geselecteerd om de lezers van het boek te verrassen! Een kostenverhogend besluit, maar het introduceren van een panorama in kleur maakt het boek nog specialer – met dank aan de Voordekunst sponsors.
Welke foto’s wel of niet in het boek zouden komen is de uiteindelijke beslissing van ontwerper Els Kerremans geweest. Het was namelijk een hele puzzel om alle panorama’s op verantwoordde wijze in het boek te krijgen en als fotograaf moet je in het proces je plaats weten en niet in de weg lopen.
Ingrediënten van de vormgevingspuzzel waren onder andere de verschillende formaten van de panorama’s (vier verschillende lengtes en dus ook vier verschillende vormen van uitslaan), het formaat van het papier (en het streven per drukvel zo veel mogelijk panorama’s aan bod te laten komen). En natuurlijk het vouwschema zodat snijden van de drukvellen en binden bij de boekbinder goed op elkaar afgestemd zijn.