DUITSLAND Sleeswijk-Holstein, de Halligen Augustus 2022.
Deze reis, opnieuw naar Duitsland en in hartje zomer, was de vijfde. Langzaam maar zeker beginnen de verschillende wijzen van fotografie uit te kristalliseren. Fotograferen met de drone blijft prominent aanwezig, maar het is niet meer uitsluitende fotograferen met de drone. Op deze reis zijn ook meerluiken gemaakt en ook klassieke Xpan panorama’s (zoals de eerste foto van onderstaande diareeks).


DUITSLAND Ostfriesland en Butjadingen Juli 2022
Tijdens eerste reis naar Duitsland maakt ik kennis met het Duitse waddenkust, een bij uitstek vlak gebied. De drone boodt uitkomst omdat drone-foto’s recht doen aan de ruimtelijkheid van de wadden en aan de stuctuur van de kust en kustverdediging met de Faschinen (daarover meer in het weblog …).
FRANKRIJK Normandië April 2022
Ook op de derde reis waren het opnieuw vooral de kliffen zelf die het onderwerp vormden. Belangrijk verschil is echter dat er op deze reis uitsluitend met de drone gefotografeerd is. Zo is er op het strand bij Plage d Antifer (omgeving van Étretat) een ‘falaise’ gefotografeerd, een die recent was ingestort. Officiel was het strand verboden gebied wegens instortingsgevaar, maar de drone maakt het mogelijk veilig te werken. Ook het werken om het niveau van de klif zelf, overigens zo’n 80 meter boven zeeniveau gaf interessant beeld. En ook is, net zoals de vorige reis, de Atlantikwall, vertegenwoordigd maar nu ‘top down’ gefotografeerd.
FRANKRIJK Normandië Maart 2022
Belangrijk verschil met de eerste reis is dat er toen vrijwel uitsluitend op de stranden gefotografeerd, met de falaises als onderwerp, betoverend als deze kliffen zijn. Tijdens de tweede reis is er vooral vanaf de kliffen gefotografeerd, zeegezichten als vergezichten.






Maar niet uitsluitend zeegezichten, ook sporen uit het verleden, met name Le mur de l’Atlantique – de Atlantikwall – spreekt tot de verbeelding, de fotograaf als archeoloog.

FRANKRIJK Normandië September 2021: de eerste reis voor het vervolg van Time and tide. Een studiereis naar Normandië gedurende welke ik zo nu en panorama’s gemaakt heb, maar ik heb ook gezocht naar andere vormen van fotografie om de ruimtelijkheid van de kustlandschappen weer te geven. Dit resulteerde in twee- en drieluiken. Hieronder een van die meerluiken.



Nieuw was ook het weer introduceren van fotografie in kleur. De eerste reis als studiereis, hieronder een proeve van foto’s van de zee én een studie naar kleur.


Tot slot een panorama, een semi-klassiek zeegezicht in de avondschemering. Ik noem het semi-klassiek omdat er, anders dan bij de eerdere pano’s uit Time and tide, geen willekeurige verhoudingen zijn (en die ook nog voor elke foto verschillend was). In plaats daarvan heeft deze foto de verhouding 65:24. Dit zogenaamde XPan formaat is ruim 20 jaar geleden ontwikkeld door Hasselblad en Fuji, de bedrijven bouwden respectievelijk de XPan en de TX-1 camera’s, negatief formaat 24×65 mmm (op 35 mm kleinbeeld film). De camera’s, fijnmechanisch hoogstandjes, kenden elk drie aparte objectieven. Mijn huidige camera, de Fujifilm GFX 100S, digitaal middenformaat, heeft de mogelijkheid om XPan verhoudingen in te stellen. En met elk gewenst objectief.
